Selasa, 18 Oktober 2011

SAINS TAHUN 2 ( HAIWAN )

Haiwan berubah apabila membesar
Kitaran Hidup Seekor Kumbang


Kitaran hidup organisma menunjukkan peringkat kehidupan, dari mula sehingga akhir hayatnya.


Terdapat empat peringkat utama di dalam kitaran hidup seekor kumbang.

1 Telur

Kitaran bermula apabila seekor kumbang jantan matang menyuburkan telur kumbang betina. Bergantung kepada spesis, kumbang betina bertelur di antara beberapadozen hingga beberapa ribu telur. Telur disemadikan pada tanah, serpihan kayu atau rekahan daun. Telur akan menetas selepas satu hingga empat minggu.


2 Larva

Apabila telur menetas, makhluk seperti cacing akan keluar. Ini adalah larva atau ulat. Apabila larva membesar, ia akan kerap bersalin kulit, dan menghasilkan rangka luaran yang kuat. Ini mengambil masa berminggu atau berbulan lamanya. Pada hujung peringkat, larva kumbang akan menghasilkan seperti benang sutera yang mana akan membentuk kepompong, dikenali sebagai pupa.


3 Pupa

Pupa bersaiz dewasa. Kepompongnya melindungi pupa ketika ia menjalani perubahan dari satu bentuk ke bentuk yang lain ( metamorfosis ) menuju ke alam dewasa.

Peringkat pupa adalah tinggal bersama di dalam pupa ketika ia meningkat matang. Ia akan mula tumbuh sayap, tubuh dan lain-lain ciri luaran, dan membentuk sistem pembiakan matang.

Selepas beberapa bulan  atau bulan ( bergantung kepada spesis ) kumbang dewasa akan muncul.


4 Dewasa

Kumbang dewasa hidup hanya beberapa bulan. Mereka tertumputerhadap pembiakan untuk menyambung kitaran hidup generasi seterusnya.
















3 ulasan:

Amirul Hakimi berkata...

salam..
bahan yg sangat menarik...

jom follow
http://kimi50.blogspot.com/

Mahani bt. Mat Nor. SK TAMAN SERI KOTA YONG PENG BATU PAHAT JOHOR berkata...

Blog awak cantik.. awak mesti seorang guru yang kreatif.. Tahniah.

Cikgu CT berkata...

terima kasih..